نکات مهم قبل از ساخت و یا خرید پالت چوبی

پالت چوبی به‌عنوان یکی از امکانات و تجهیزات مهم و مورد نیاز در زنجیره تأمین و انبار داری به شمار می‌رود. بهتر است بدانید که در دنیا روزانه حدود دو میلیارد پالت برای جابجایی محموله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شرکت‌ها و کارخانه های بزرگ و انبارهای صنعتی برای حمل و نگهداری از محموله‌های خود از پالت های چوبی یا پالت‌های پلاستیکی، کامپوزیت و فلزی استفاده می‌کنند. با پالت چوبی شهبازی همراه باشید تا به بررسی جزئیات فنی و خصوصیات و ابعاد مناسب برای ساخت پالت چوبی بپردازیم.

اندازه‌های استاندارد متنوعی برای ساخت یک پالت چوبی وجود دارد. این تفاوت به‌واسطه نوع نیاز مشتری در صنایع مختلف، شرایط انبار داری، ماشین آلات حمل و نقل و … است.

در این مقاله شما را با اندازه‌های استاندارد ساخت پالت در شمال امریکا، اروپا، استرالیا و آسیا آشنا خواهیم کرد.

ممکن است مشتری به شما سفارش دهد تا پالت مناسب صادرات کالا به این کشورها را بسازید، پس باید با استانداردهای ساخت پالت چوبی در هر کشور یا قاره آشنایی داشته باشید. البته همیشه قبل از ساخت، با سفارش دهنده اندازه دقیق را حتما چک کنید.
پالت‌های چوبی با دستگاه‌هایی مانند لیفتراک، جرثقیل مخصوص حمل پالت، جک دستی پالت، لودر پالت و دستگاه‌های دیگر جابجا می‌شوند. شرکت‌ها با توجه به شرایط انبار و محصولات اقدام به تهیه یک یا چند دستگاه جهت جابجایی محموله‌های موجود بر روی پالت می‌کنند.
معمولاً یک پالت استاندارد به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانید بازوهای لیفتراک را از دو طرف در داخل آن قرار دهید و جابجا کنید.
برای آشنایی بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله نحوه قرار گرفتن و حمل کالا توسط پالت چوبی را مطالعه نمایید.

پالت چوبی
پالت چوبی

اندازه استاندارد ساخت پالت چیست؟
اندازه پالت در مناطق جغرافیایی و صنایع مختلف متفاوت هستند. به‌عنوان مثال بر اساس استانداردهای امریکا، اندازه پالت در صنایع مواد غذایی، نظامی، لبنی، خودرو، نوشیدنی، رنگ و … با همدیگر فرق دارند.
اما در ایران و کشورهای آسیایی از یک استاندارد رایج استفاده می‌شود. اندازه رایج در کشورهای آسیایی، ۱۰۰ * ۱۲۰ * ۱۵ هست که در لیست زیر دیگر اندازه‌ها را مشاهده خواهید کرد.
اندازه استاندارد پالت در آمریکای شمالی (mm): ۱۱۲۹ * ۱۰۱۶ * ۱۵۰
اندازه استاندارد پالت در اروپا و آسیا (mm): ۱۲۰۰ * ۱۰۰۰ * ۱۵۰
اندازه استاندارد پالت در استرالیا (mm): ۱۱۶۵ * ۱۱۶۵ * ۱۵۰
اندازه استاندارد پالت در امریکای شمالی، اروپا، آسیا (mm): ۱۰۶۷ * ۱۰۶۷ * ۱۵۰
اندازه استاندارد پالت در آسیا (mm): ۱۱۰۰ * ۱۱۰۰ * ۱۵۰
اندازه استاندارد پالت در اروپا (mm): ۱۲۰۰ * ۸۰۰ * ۱۵۰

انواع پالت چوبی:

  • پالت چوبی جهت بسته بندی و حمل و نقل مفتول سیمی
  • پالت چهار راهه: در این نوع از پالت لیفتراک می‌تواند از چهار طرف عمل بارگیری را انجام دهد.
  • پالت دوراهه: در این پالت لیفتراک می‌تواند از دو طرف عملیات بارگیری را انجام دهد.
  • پالت چوبی با صفحه چند تکه در دو رویه: در این پالت هر دو طرف با صفحات چوبی پوشش داده می‌شود.
  • پالت چوبی با صفحه چند تکه یک رویه: در این مدل یک طرف پالت با صفحه پوشانده شده است.
  • پالت چوبی دو رویه: این پالت از دو طرف با صفحه چوبی پوشانده شده است.
  • پالت چوبی یک رویه: در این پالت فقط یک طرف با صفحه پوشانده شده است.

جنس پالت چوبی
چوب مورد استفاده در تولید پالت های چوبی عموما از جنس درخت نراد(کاج) روسی می باشد

چوب مناسب ساخت پالت چوبی چیست؟
باید به این نکته توجه نمود که عموما در صنعت پالت سازی نمی توان از هر نوع چوبی استفاده کرد. در نتیجه جنس چوب مورد استفاده در صنعت پالت سازی علاوه بر ظاهر بر میزان مقاومت پالت نیز اثر مثبتی ایفا می نماید. در نتیجه غالبا تولیدکنندگان برای تولید پالت چوبی از جنس درخت نراد و یا همان چوب (کاج) روسی بیشترین استفاده را می نمایند. اما در صنایع سنگین شاهد هستیم که برخی محموله‌های وارداتی پالتی از جنس چوب بلوط هم دارند!
برای صفحه پالت از چوب های خشک شده با رطوبت ۱۰ تا ۱۵ درصد و برای پایه ها از چوب ماسیو یا تخته چندلایی مستطیل شکل استفاده می شود. در کنار استفاده از چوب نراد از چوب درختانی مانند انواع سوزنی برگ، پهن برگ مانند افرا، راش و ممرز هم استفاده می شود.
در نهایت تعیین ابعاد و اندازه پالت چوبی بنا بر سفارش مشتری ها صورت می پذیرد. این امر نیز مطابق استاندار تعیین شده توسط کشورهای سفارش دهندگان پالت چوبی استوار می باشد.
مجموعه پالت چوبی شهبازی با ارائه خدمات گسترده ای از جمله: ساخت پالت، بارگیری، طراحی پالت، ساخت جعبه و فروش چوب خام گام های استواری را در جهت رفع نیاز مشتریان گرامی برداشته است. جهت هماهنگی و ثبت سفارش میتوانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *