معنی علائم و مهر روی پالت چوبی چیست؟

علائم پالت چوبی و مهرهایی که روی آن می‌خورد، هرکدام معنای خاصی دارند. پس اگر حرفه شما به صورتی است که با انواع پالت سروکار دارید، باید این علامت‌های روی پالت رو بشناسید و آشنا شوید.
در دنیا حدود ۱۰۰ اندازه استاندارد برای پالت وجود دارد. اما مجموعه ای همچون پالت چوبی شهبازی، پالت‌هایی با اندازه سفارشی هم تولید می‌کنند و در سریعترین زمان ممکن به دست مشتریان خود می رساند.
برخی پالت‌ها برای یک هدف مشخص مثل دکوراسیون منزل یا فضای بیرونی استفاده می گردد. اما همان‌طور که می‌دانیم، پالت‌ها عمدتاً برای حمل‌ونقل محصولات به کار برده می‌شوند. بنابراین یک پالت چندساله نسبت به یک پالت نو، مهرهای بیشتری روی خود دارد.
پالت چوبی شهبازی در این مقاله به علائم روی پالت خواهد پرداخت و معانی آنها را برای شما شرح خواهد داد. پس با ما همراه باشید.

اگر یک پالت قرار است به خارج از اتحادیه اروپا صادر شود، باید دارای مهر IPPC باشد که چند مورد کلیدی را نشان می‌دهد. بهتر است که ما این مهر را به ۳ بخش تقسیم کنیم تا کاملتر بفهمیم این علامت در مورد یک پالت خاص، چه چیزی به ما می‌گوید.

مهر IPPC یکی از علامت‌های پالت است که همیشه باید روی آن وجود داشته باشد. ( IPPC: کنوانسیون بین المللی حفاظت از گیاهان) برای جلوگیری و کنترل انتشار آفات گیاهان و محصولات گیاهی در سراسر دنیا وجود دارد. بنابراین هر وقت این علامت روی پالت باشد، به این معنی است که این پالت چوبی بین کشورها جابجا خواهد شد. هدف این مهر، توصیه به اقداماتی برای جلوگیری از جابجایی آفات و حشرات بین کشورهاست.

علائم پالت
IPPC از علائم پالت است که روی بسیاری از پالت‌ها دیده می‌شود و هشداری برای جلوگیری از انتقال آفت از کشوری به کشور دیگر است.

بخش دوم هر یک از مهرهای IPPC شامل یک شناسه خاص جغرافیایی می باشد و دو حرف اول آن نشان می‌دهد که پالت از کدام کشور آمده است. (طبق استانداردISO 3166 ) پس از این دو حرف هم یک شناسه منطقه‌ای می‌آید. پس با این کدهای جغرافیایی خاص، پالت یک شماره ثبت منحصربه‌فرد دریافت می‌کند.

علائم پالت
علائم پالت در بخش دوم، نشان‌دهنده این است که پالت از چه کشوری و کدام منطقه از آن کشور آمده است.

بخش آخر مهر پالت کمی متغیرتر است. از این قسمت برای نمایش مهرهای خاص استفاده می‌شود. بسته به عملیاتی که روی یک پالت خاص انجام شده ، ممکن است یک، دو یا سه مهر روی پالت موجود باشند. برای هر یک از کدهای اختصاری، ۲ حرف اختصاص داده می‌شود. برای پالت‌هایی که از کشور انگلیس می‌آیند، آرم کمیسیون جنگل‌داری ممکن است به عنوان گواهی بهداشت گیاهی استاندارد این کشور تلقی شود.

علائم پالت
علائم پالت در بخش سوم مهر، نوع گندزدایی آن را توضیح می‌دهند.

در نتیجه در صورتی که این علائم پالت روی آن دیده شوند، دیگر گواهی جنگل‌داری مورد نیاز نیست. در صورت محدود بودن فضای مهر، ممکن است این علائم حذف شوند. اما گاهی هم ممکن است برخی از علائم اختصاری گواهی‌های بهداشت گیاهی سایر کشورها را روی پالت مشاهده کنید. در ادامه این علائم پالت را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

علامت‌های پالت
پالت‌ها برای از بین رفتن حشرات و آفات تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرند یا با مواد شیمیایی خاص، گندزدایی می‌شوند. هر پالت که بین کشورها سفر می‌کند باید دارای مهری باشد که نشان دهد این پالت عاری از چنین مشکلاتی است. حتی اگر در این زمینه، هیچ عملیاتی روی پالت اعمال نشده باشد، باز هم علائم پالت باید گویای این موضوع باشد. همه این موارد از یک کد دو حرفی تشکیل شده‌اند که نوع عملیات اعمال شده را نشان می‌دهند.

علائم پالت مرتبط با گندزدایی
یکی از مسائلی که در پالت‌های صادراتی حتما باید رعایت شود، انجام گندزدایی پالت و داشتن علامت‌های گندزدایی است.

  • DB به معنای چوب پوست‌کنده است. تقریباً تمام پالت‌ها از «چوب پوست‌کنده» ساخته شده‌اند. پس همه پالت‌ها دارای چنین مهری هستند. این علامت برای اطمینان از اینکه سایر عملیات حرارتی را می‌توان به طور موثر روی پالت اعمال کرد، زده می‌شود.
  • HT هم نشان می‌دهد روی پالت، عملیات حرارتی صورت گرفته است. این علائم پالت نشان می‌دهند پالت عاری از انگل‌ها و حشرات شده است. در این عملیات، پالت حداقل به مدت ۳۰ دقیقه تا ۵۶ درجه سانتیگراد (۶۰ درجه سانتیگراد برای چوب‌های سخت) گرما می‌بیند.
  • KD این پالت‌ها در یک کوره گرم شده‌اند تا هرگونه آفت چوب از بین برود. خشک کردن در کوره همچنین می‌تواند به جلوگیری از تاب برداشتن و رشد قارچ در چوب کمک کند. بسیاری از کارخانه‌های چوب آن را در کوره خشک می‌کنند. در نتیجه علائم پالت را برای خشک شدن در کوره و عملیات حرارتی دیدن، به صورت KD-HT طبقه‌بندی می‌کنند.
  • DH پالت با عملیات دی الکتریک گرم شده است.
  • SF به این معنی است که پالت با ماده سولفوریل فلوراید بخور دیده است. این یک روش بخور است که به عنوان یک محصول جانبی برای مواد بسته‌بندی چوبی به کار برده می‌شود. این ماده به عنوان جایگزین “ایمن‌تر” برای متیل بروماید معرفی شده است. با استفاده صحیح از این پالت‌ها، آنها می‌توانند به عنوان مواد بسته‌بندی چوبی ایمن عمل کنند. با این حال توصیه می‌کنیم اگر علائم پالت نشان می‌دهد که چوب پالت آغشته به این ماده شیمیایی است، از این چوب‌ها برای بر پا کردن آتش استفاده نکنید.
  • MB پالت با ماده متیل بروماید گندزدایی شده است. این ماده یک آفت‌کش بسیار سمی برای کشتن آفات است. در مناطق خاصی از جهان، آفاتی وجود دارند که با عملیات حرارتی از بین نمی‌روند. این ماده می‌تواند این آفات را به طرز موثری از بین ببرد. هرگز نباید از چوب‌هایی که مهر متیل بروماید دارند، برای اجرای یک پروژه دستی استفاده کرد. در ضمن هیچ‌وقت نباید این پالت‌ها را در آتش بسوزانید.

از سال ۲۰۱۰، استفاده از متیل بروماید به دلیل خطراتی که این ماده شیمیایی برای سلامتی انسان ایجاد می‌کند، در بسیاری از کشورها غیرقانونی شده است.

مهر اتحادیه اروپا (EUR)
پالت‌های سنگین که مهر EUR را بر روی خود دارند، همیشه ۱۲۰ در ۸۰ سانتیمتری هستند و با استانداردهای دقیق ساخته می‌شوند. این پالت‌ها به پالت یورو مشهورند. به طور معمول، هر پالت یورو با پالت یوروی دیگر کاملا همسان است.

مهرهای دیگر
دو مهر دیگر هم هستند که روی بعضی از پالت‌ها دیده می‌شوند. این دو مهر و تفسیر آنها به شرح زیر هستند:
PRL: توسط آزمایشگاه تحقیقات بسته‌بندی تایید شده است.
EPAL: توسط انجمن پالت اروپا تایید شده است.

علائم پالت در ایران
از آنجایی‌که ایران هم تابع قوانین بین‌المللی است، علائم پالت را مطابق مواردی که در بالا تعریف شد، روی آن می‌زند. تنها مهری که مخصوص به پالت‌های ایرانی است، مهر یا لوگوی کارخانه سازنده پالت است.

چنانچه مایل به سفارش دادن پالت‌های چوبی باکیفیت و مقاوم هستید، می‌توانید از طریق وب‌سایت پالت چوبی شهبازی، سفارش خود را ثبت کنید. چنانچه قبل از سفارش، نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی دارید هم می‌توانید به صورت تلفنی با همکاران ما در پالت چوبی شهبازی، تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *