گندزدایی پالت چوبی و نحوه ضدعفونی کردن آن چگونه است؟ + (راه حل تضمینی)

عموما گندزدایی پالت ها برای ارسال بار به خارج از کشور انجام می‌شود و به این کار به اصطلاح سمپاشی پالت یا ضدعفونی کردن پالت هم گفته می‌شود. البته باید عنوان کرد که فرایند گندزدایی، تنها مخصوص صادرات پالت‌های چوبی است.
اگر شما هم جزو افرادی هستید که با پالت چوبی کار می‌کنید، برای اینکه با ضدعفونی پالت و روش‌های مختلف انجام آن آشنا شوید، با این مقاله از پالت چوبی شهبازی همراه باشید.

دلایل نیاز به گندزدایی و ضدعفونی کردن پالت چوبی
باید بدانید که چوب پالت معمولا آب زیادی در بافت خود دارد و همین موضوع باعث می‌شود مکان مناسبی برای رشد و نمو انواع کپک و قارچ باشد. دلیل انجام این فرایند این است که چوب، دارای بافت متخلخل می باشد و به همین علت امکان نفوذ رطوبت به داخل آن وجود دارد. در نتیجه کپک و قارچ هم که برای رشد به محیطی تاریک و مرطوبی نیاز دارند، می‌توانند در داخل چوب رشد کنند و متاسفانه آن را بپوسانند.
علاوه بر این، امکان ورود حشراتی مانند موریانه هم به داخل چوب وجود دارد. این حشرات می‌توانند داخل چوب تخم‌ریزی کرده و پس از انتقال پالت چوبی به کشور دیگر، تکثیر شوند. به این ترتیب این حشرات قادر خواهند بود محیط زیست، پوشش گیاهی و صنایع کشاورزی آن کشور را تحت تاثیر قرار دهند. در واقع مهمترین دلیلی که اداره گمرک کشور مقصد، مجوز ورود به پالت‌های چوبی بدون نشان گندزدایی را نمیدهد، همین امر می باشد.

روش‌های گندزدایی پالت چوبی
گندزدایی پالت به طور معمول به دو روش زیر انجام می‌گیرد:
۱- ضدعفونی پالت چوبی با روش عملیات حرارتی
۲- ضدعفونی پالت چوبی با روش استفاده از محلول‌های شیمیایی

در ادامه هر دو روش را به طور کامل شرح خواهیم داد.

۱- گندزدایی پالت چوبی به روش عملیات حرارتی در دستگاه خشک کن پالت
یکی از روش‌های معمول و پر استفاده برای ضدعفونی پالت چوبی به این صورت است که پالت باید حداقل به مدت نیم ساعت در دمایی بین ۵۶ الی ۶۰ درجه سانتی گراد در دستگاهی به نام خشک کن پالت قرار گیرد. این مدت زمان در واقع برای از بین بردن حشرات و قارچ‌های موجود در چوب کافی است. همچنین طی این پروسه، رطوبت داخل چوب به مقدار چشمگیری کاهش پیدا می کند. خشک‌کردن پالت، مقاومت مکانیکی پالت‌های چوبی را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین پالت چوبی می‌تواند وزن بیشتری را روی خود تحمل کند.
در کشورهای اروپایی این روش برای گندزدایی پالت ترجیح داده می شود، به این دلیل که در این روش هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و به محیط زیست، آسیبی وارد نخواهد شد.

پالت چوبی شهبازی
برای گندزدایی پالت چوبی، آن را در محفظه مشخصی قرار داده و حدود ۳۰ دقیقه، تحت حرارتی نزدیک به ۶۰ درجه سانتی گراد نگه می‌دارند. به این ترتیب، پالت عاری از هرگونه آفت، قارچ و حشرات موذی خواهد شد.

۲. ضدعفونی و سمپاشی چوب با کمک مواد شیمیایی

در این روش، پالت‌ها در یک محفظه بسته قرار گرفته و سپس با ماده شیمیایی متیل بروماید که یک ماده ضدعفونی کننده است، بخور داده می‌شوند تا هرگونه آفت، کپک یا قارچ موجود در آن ها، از بین برود. در ضمن اگر حشرات موذی مانند موریانه، داخل چوب تخم‌ریزی کرده باشند، این ماده شیمیایی آن ها را هم نابود می‌کند. دوز و مقدار استفاده از متیل بروماید، ۴۸ گرم برای هر متر مکعب است.

پالت چوبی شهبازی
روش دوم سمپاشی پالت چوبی، قرار دادن آن در معرض بخور متیل بروماید است. این روش هم باعث می شود که پالت به طور کامل گندزدایی شود.

پس از پایان هر کدام از فرایندهای بالا، روی پالت‌ها مهر مخصوصی زده می‌شود و برای آنها گواهی‌نامه بهداشت صادر می گردد. برای آگاهی بیشتر، مقاله معنی علائم روی پالت را بخوانید. این گواهی‌نامه از نظر بین‌المللی معتبر بوده و نشان می‌دهد پالت چوبی صادراتی از نظر بهداشت و سلامت، مورد تایید است. وجود مُهر روی پالت و ارائه این گواهی‌نامه به اداره گمرک کشور مقصد، برای ترخیص کالاهای وارداتی ضروری است.

پالت چوبی شهبازی
بعد از سمپاشی پالت یا انجام عملیات حرارتی، مهری شامل کدهای بین‌المللی روی آن زده می‌شود که نشان می‌دهد پالت در کدام کشور و به کدام روش، ضدعفونی شده است.

اگر تمایل دارید برای سازمان و یا شرکت خود، پالت چوبی خریداری کنید، می‌توانید با کارشناسان پالت چوبی شهبازی تماس بگیرید. پالت چوبی شهبازی اولین ارائه کننده انواع پالت چوبی باکیفیت و مقاوم در سریعترین زمان و با نازلترین قیمت در ایران است که برای تولید پالت‌های خود از ماشین‌آلات مدرن، تکنولوژی روز و تجربه متخصصان برجسته و حرفه ای در این زمینه کمک می‌گیرد. در نتیجه کیفیت پالت‌های چوبی آن بسیار بالا می باشد.
چنانچه در زمینه خرید، انتخاب سایز و موارد دیگر سوالاتی دارید، می‌توانید با مشاوران ما صحبت کرده تا بالاترین رضایت را از خرید خود داشته باشد. هدف ما جلب رضایت شماست.

تماس با مشاوران پالت چوبی شهبازی