نحوه قرارگرفتن کالاها بر روی پالت چوبی به چه صورت است؟

پالت چوبی یک ابزار برای حمل و نقل مسطح می‌باشد. با استفاده از پالت چوبی شهبازی، زمانی که محصولات توسط ماشین های حمل بار و دستگاه های مربوطه بالا برده می‌شود، در یک حالت پایدار باقی خواهند ماند و باعث ریزش و از بین رفتن نظم بین محصولات نخواهد شد و باعث می‌شود که مدیریت و ذخیره سازی محصولات راحت تر گردد. در نتیجه می‌توان گفت که پایه و اساس در ساختار چیدمان محصولات می‌باشد.

نقش پالت چوبی در انبارداری
پالت (pallet) ساختار صفحه ای مسطح شکلیست که یک و یا مجموعه ای از چند کالا به روی آن چیدمان می شود و میتوان توسط جک پالت یا دستگاه لیفتراک آن را جابجا و منتقل نمود. در واقع یک پالت ساختار بنیاد یک واحد بار است که حمل و نقل و ذخیره‌سازی کارآمد را امکان پذیر می‌سازد. امروزه در بسیاری از شرکت ها، کارخانه ها و مراکز بعد از تولید، محصولات را روی پالت می چینند و به نقاط مختلف دور و نزدیک جابجا می کنند.

نحوه قرارگرفتن کالاها بر روی پالت چوبی
قرار دادن کالا بر روی پالت چوبی به شکل های مختلف انجام می‎شود ولی برای به کارگیری بهتر فضای موجود پالت و مقاوم‎سازی آن بهتر است که چنین کالاهایی را بر روی پالت قرار داد به نحوی که کالاها بتوانند یکدیگر را مهار کرده تا به دنبال آن از ریزش و سقوط آن ها جلوگیری شود.
جهت استفاده از یک روش مناسب برای چیدن کالا بر روی پالت چوبی، ابتدا باید از ابعاد پالت، میزان وزنی که می‎تواند تحمل کند، ابعاد و قدرت تحمل بسته کالاها یا کارتن‎هایی که بایستی بر روی پالت قرار گیرند، اطلاعات مناسبی داشته باشیم. اما توجه کنید که به طور کلی کالا ها به دو صورت بلوکی و ردیفی بر روی پالت مستقر می‎شوند.

نحوه بارگیری کالا از طریق پالت چوبی
یکی از مسائلی که افراد زیادی را با خود درگیر می کند، نحوه چیدمان کالا و بارها بر روی پالت چوبی در کارخانجات و انبارها است. خریداران و انبارداران میتوانند به چندین مدل کالای خود را بر روی یک پالت چوبی قرار دهند ولی حتما باید در نحوه چیدمان آن دقت کنید تا بتوانید به بهینه‎ترین شکل ممکن از فضای پالت چوبی استفاده کنید، چون چیدمان صحیح و مناسب علاوه بر استفاده درست از فضای پالت، سبب ایجاد مقاومت بالا می‎شود تا به دنبال آن کالاها قادر به مهار وزن یکدیگر شوند و به بیان دیگر ریزش نکنند.

نکات مهم در نحوه چیدن کالا بر روی پالت چوبی
برای چیدن کالاها، ابتدا نیاز به کسب اطلاعاتی در خصوص ابعاد و قدرت تحمل بسته‎ها و یا کارتن‎هایی است که بایستی بر روی پالت های چوبی به شیوه درست و مناسبی قرار گیرند. اما به طور کلی به دو روش می‎توان بارها را بر روی پالت چوبی قرار داد:

  • چیدن کالا به صورت بلوکی بر روی پالت چوبی
  • چیدن کالا به صورت ردیفی بر روی پالت چوبی

انواع بسته بندی کالا بر روی پالت چوبی

بسته بندی کالا روی پالت چوبی
بسته بندی کالا روی پالت چوبی

بسته بندی کالا با پالت چوبی از طریق فیلم استرچ
فیلم استرچ به روش ریخته‎ای از ترکیب مواد پلی‎اتیلن با وزن سبک می‎گویند که به شکل چند لایه (به دلیل بالا بردن افزایش مقاومت کششی) تولید می‎شود. این شیوه بسته‎بندی در صنایع بزرگ توسط دستگاه پالت پیچ و در صنایع کوچک‎تر به شکل دستی صورت می‎گیرد. ویژگی کششی فیلم استرچ سبب تثبیث قطعات بر روی پالت چوبی می‎شود.

بسته بندی کالا با پالت چوبی از طریق فیلم شیرینگ
فیلم شرینگ به صورت روشی حبابی است که در آن ترکیبی از مواد پلی اتیلن سبک و سنگین به کار گرفته می‎شود که تولید آن‎ها به صورت چند لایه (به منظور بالا بردن سطح مقاومت کششی و جمع‎شوندگی در جهات عرضی و طولی) است. بعد از قراردادن فیلم بر روی پالت، به کار بردن حرارت سبب جمع شدن فیلم و تثبیث قطعات بر روی پالت چوبی می‎شود. این شیوه پالت‎بندی در ابعاد بزرگ توسط دستگاه شرینگ پک و در ابعاد کمتر توسط دستگاه شیرینگ دستی صورت می‎گیرد.

جهت سفارش پالت‌های چوبی با کیفیت و مقاومت بالا با مشاوران ما در پالت چوبی شهبازی، تماس بگیرید.